رشت-ایرنا- رئیس کمیسیون عمران و نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هنوز اعتماد کافی بین بخش خصوصی و دولتی شکل نگرفته است و به همین جهت بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در امور عمرانی ندارد خاطرنشان کرد: درصددیم این ظرفیت را ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا ، محمد رضا رضایی کوچی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر انزلی اظهار داشت : در کشور بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم این درحالیست که جمع اعتباراتی که هر ساله برای این بخش در نظر می‌گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است. 

وی متذکر شد: این پروژه‌ها را تنها با منابع دولتی نمی‌توان به اتمام رساند لذا باید بدنبال ظرفیت‌های بخش خصوصی باشیم که در پروژه های عمرانی سرمایه گذاری کنند .
وی تاکید کرد: در این راستا کمیسیون عمران مجلس لایحه مشارکت بخش خصوصی را ارائه داد تا فرصت هایی را برای حضور پر رنگ بخش خصوصی در کشور فراهم شود.

 رضایی کوچی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت میلگرد ،سیمان و قیر  بالا رفته که علت آن صادرات بدون توجه به نیاز داخلی کشور است . قیمت قیر امروز به بالای هفت میلیون تومان در کشور رسیده است و خیلی از پروژه های زیر سازی شده نیاز به قیر دارند اما به علت افزایش قیمت آن نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم و در نتیجه بسیاری از پروژه های وزارت راه را رها کردیم.
وی اضافه کرد: در کمیسیون عمران تلاش داریم قیمت‌ها  برای مصالح حوزه عمرانی مناسب باشد و منابع مالی بیشتری در حوزه عمرانی تزریق کنیم تا بخش خصوصی حضورش در پروژه ها پررنگ تر باشد.
وی یاد آوری کرد: در بازدید بعمل آمده از مجتمع بندری انزلی به رغم اینکه آماده صادرات و واردات است اما حداکثر از  ۲۰ درصد ظرفیت آن استفاده می شود و ۸۰ درصد بندر از ظرفیتش استفاده نشده است .
وی افزود: بخشی از این مشکلات به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه باز می گردد که باید با این همسایه ها وارد  گفتگو شویم و بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم .
وی تصریح کرد :در سالی که تولید ،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده باید فرصت‌هایی فراهم کنیم که تولید کنندگان در کنار زیرساختهای دریایی واحدهای تولیدی احداث کنند و زمینه را برای صادرات بیشتر فراهم شود.
 رضایی کوچی گفت: مجتمع بندری انزلی این قابلیت را دارد که از ظریفت آن برای افزایش صادرات استفاده کنیم . بنادر به لحاظ اجتماعی به بافت شهر کمک می کنند و در بازدیدی که از خیابانهای منتهی به مجتمع بندری به عمل آمد متاسفانه آسفالت مناسب نداشتند و مسیرهای دسترسی به بندر که در مرکز شهر واقع شده مناسب نیست .
وی با اشاره به اتصال مجتمع بندری به راه آهن سراسری گفت : این پروژه در دو سال اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده و منابع مالی خوبی تزریق شده و ۶۰ درصد کار انجام شده است . در جلساتی که در مجلس با سازمان برنامه و بودجه وزارت راه برگزار شد تلاش کردیم سرعت کار را بالا برده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بندر انزلی را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم .
وی در خصوص کمربندی شهر انزلی نیز اظهار داشت : به لحاظ مشکلات مالی سرعت پروژه کمربندی انزلی پایین است و با توافقات بعمل آمده باید بتوانیم‌ تسهیلات بانکی را به منابع مالی تزریق کنیم و از طرف دیگر به دنبال آنیم که این تخصیص را از طرف برنامه و بودجه افزایش دهیم تا شاهد به سرعت بخشیدن به پروژه باشیم .
وی در مورد مشکل انزلی در زمینه تامین آب شرب نیز تصریح کرد: آب این شهر از تصفیه خانه هایی تامین می شود که از پنج حلقه چاه برای تامین آب مورد نیاز آن کمک می گیرند و بعد از تصفیه به شهر وارد شوند . توافقاتی با آبفای کشور صورت گرفته که تا تابستان امسال آب شرب شهر از تصفیه خانه ها انجام شود و چاه ها مسدود شوند و ما شاهد افزایش کیفیت آب شرب در شهر انزلی باشیم.
وی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب غرب شهر انزلی با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی چند سالی متوقف شده است و در بازدید که انجام شده امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ منابع مالی به این پروژه تزریق کرده و تا ۱۴۰۲ تصفیه‌خانه‌های غرب وارد مدار شود.
بندرگاه انزلی ۱۰ پست اسکله قدیم داشت که با افزایش چهار پست اسکله بتنی و دو پست دلفین بر این ظرفیت اضافه شد و در حال حاضر این مجتمع بندری ۱۶ پست اسکله دارد.