رشت-ایرنا-عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از ورود نخستین محموله کالا از مبداء کشور چین وارد بندرکاسپین شده و از گمرک منطقه آزاد انزلی به عراق ترانزیت شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی امین افقی با اعلام خبر فعالسازی شاخه جدیدی از کریدور بین المللی”یک کمربند یک راه” که از کشور چین با ریل به بندرآکتائو قزاقستان و با روش حمل و نقل ترکیبی به بندر کاسپین و سپس به کشورهای منطقه ترانزیت میشود، اظهار داشت: این محموله متشکل از ۸۲ TEU کانتینر گردو به ارزش نیم میلیون دلار از مبداء کشور چین و از مسیر کریدور چین – قزاقستان – ایران وارد بندرکاسپین شده و از گمرک منطقه آزاد انزلی به عراق ترانزیت شد.

عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با تاکید بر اینکه توسعه دیپلماسی تجاری و رشد اقتصاد دریامحور در تنها منطقه آزاد شمال کشور از راهبردهای مهم این سازمان است، افزود: تاکنون با ۱۰۷ فروند کشتی تجاری که  در مسیر دریایی این کریدور تردد داشته و بالغ بر ۹۲۰۰ TEU کانتینر کالاهای مورد نیاز کشور را وارد و یا کالاهای ایرانی از این مسیر به کشور چین صادر شده است.

وی با اشاره به ادامه روند ترانزیت کالا در کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندرکاسپین) به کشور عراق افزود: با توجه به پیوستن کشور عراق به کنوانسیون TIR ، پیش بینی می شود حمل کالا از این کریدور ترانزیتی از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشور سوریه و دریای مدیترانه توسعه یابد .

وی خاطرنشان کرد:‌ از سوی دیگر با توجه به حکم اخیر دیوان محترم عدالت اداری ، درخصوص عدم نیاز به ثبت سفارش کالاهای ترانزیتی از مناطق آزاد کشور می توان شاهد تکمیل زنجیره ترانزینتی کالا از مسیر مناطق آزاد کشور به خصوص منطقه آزاد انزلی باشیم.

معاون امور بندری و حوزه خزر با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص اتصال راه آهن سراسری به منطقه آزاد انزلی و احداث اسکله رو رو بندرکاسپین در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به تحولات بین المللی و تلاش رقبای منطقه ای برای ایجاد مسیرهای بین المللی جایگزین از طریق کشورهای آذربایجان و ترکیه، همانند کریدور ترانس کاسپین و یا کریدور لاجورد که با هدف دور زدن جمهوری اسلامی ایران و کمرنگ نمودن نقش ژئوپلیتیک ایران در ترانزیت کالا بین شرق و غرب فعال شده ، همکاری تمامی سازمانها و ادارات مرتبط با سازمان منطقه آزاد انزلی در تسهیل ترانزیت و تکمیل زیر ساختهای لجستیکی و ترانزیتی و نقش آفرینی کشورمان در فعال سازی کریدورهای بین المللی عبوری بسیار موثر است.

افقی با اشاره به توسعه زیرساختهای بندر کاسپین با سرمایه گذاری بخش خصوصی و این سازمان تصریح کرد: افزایش تنوع محموله های کالایی و مواد اولیه وارداتی از طریق دریای خزر در کنار افزایش میزان(حجمی و وزنی) کالاهای ورودی و خروجی در بنادر منطقه آزاد انزلی از رویکردهای اساسی سازمان منطقه آزاد انزلی در این مدت بوده، سیاستی که براساس آن موفق به تامین بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور شده است ، روندی که براساس اهداف ترسیم شده از سوی سازمان، مجتمع بندری کاسپین رابه کانون ترانزیت و مبادلات تجاری کشور در حوزه خزر تبدیل می کند.

 وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه مبادلات کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا ایجاد شده تصریح کرد : وجود پسکرانه مناسب و آبخور بالا با امکان پهلوگیری کشتی های با ظرفیت حمل بالا در این بندرکاسپین ، استقرار شهرک صنعتی شماره دو و آغاز احداث شهرک صنعتی ناحیه سه در پسکرانه، بندر کاسپین را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده است که در کنار بندرگاه با سابقه و مهم بندرانزلی که هر دو در محدوده این منطقه قرار دارند منطقه آزاد انزلی را به دروازه ورود ایران به اوراسیا تبدیل کرده است.

به گفته معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی راه ابریشم نوین که از آن با عنوان «یک کمربند- یک راه» نیز یاد می شود طرحی بزرگ است که بر اساس آن قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا بعنوان یک مدل حمل و نقل ترکیبی و با مجموعه ای از شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی با یکدیگر مرتبط می‌شوند.

افقی با بیان اینکه کشورهای مسیر این کریدور بین المللی با همکاری چین در حال ساخت و اجرای طرح‌های زیربنایی مانند جاده و پل سازی، احداث خطوط آهن و بنادر و توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی هستند خاطرنشان کرد :ایران یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای زمینی از سوی شرق به سمت اروپا و بالعکس و به عنوان بهترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد به شمار می‌رود و اجرایی شدن کامل این ابر پروژه دولت چین، می تواند تغییرات شگرفی را در ساختار تجاری دنیا به وجود آورد به همین دلیل برخی از آن به عنوان پروژه قرن یاد کرده‌اند.

 بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی به عنوان یک بندر نسل سوم با مساحت پسکرانه عملیاتی و پشتیبان ۳۵۰ هکتار، با مساحت حوضچه آرامش ۲۲۰ هکتار و طراحی ۱۴ پست اسکله در فاز نهایی، دارای دو موج‌شکن به طول ۲.۶ کیلومتر است که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با آبخور بالا را دارد.

منطقه آزاد انزلی با بهره مندی از ظرفیت های بندر کاسپین و بندرگاه انزلی که در محدوده این منطقه قرار دارند از یک سو به عنوان دروازه تجارت دریایی ایران به اورسیا محسوب می شود و از سوی دیگر استفاده از مزیت‌های اوراسیا در شرایط تحریم می‌تواند فرصتی برای تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی کشور فراهم سازد و علاوه بر تامین نیاز کشور موجب رونق و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر شود.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است.