رشت – ایرنا – شرکت کشتیرانی دریای خزر از راه اندازی خطوط ترانزیت کانتینری دریایی از بنادر شمال کشور به بندر «ماخاچ کالا» در روسیه خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان به ایرنا؛ شرکت کشتیرانی دریای خزر در راستای بهبود خدمات به صاحبان کالا، خطوط کانتینری اعم از کانتینر معمولی، یخچالی و ترانزیتی از بنادر شمال کشور به بندر ماخاچ کالا روسیه توسط شرکت کشتیرانی دریای خزر راه‌اندازی و عملیاتی شده است.

با عملیاتی شدن این خط، هزینه و مدت زمان حمل کالا از ایران به مسکو در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از طریق مرز آذربایجان تا میزان بیش از ۳۰ درصد کاهش می یابد؛ ضمن اینکه به جهت ترانزیت در کریدور شمال جنوب در فصول سرد سال که منجر به یخ بندی در کانال ولگا و آستاراخان میشود ، استفاده از ظرفیت‌های بندر ماخاچ کالا به صرفه تر خواهد بود و با این اتفاق دو فاکتور زمان و هزینه در ترانزیت کریدور شمال به جنوب اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.

بندرماخاچ قلعه واقع در دریای خزر از جمله مهمترین بنادر فدراسیون روسیه است و از آنجا که این بندر تنها بندر در کل روسیه است که در زمستان یخ نمی زند لذا فعالیت مستمر طول سال این بندر از ویژگی‌های مهم آن است.

توسعه زیرساخت لجستیک و برقراری ارتباطات حمل و نقل با سایر کشورها و مناطق روسیه از اهداف اولویت دار بندر ماخاچ قلعه در جمهوری داغستان می‌باشد.

 بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه تنها بندر بدون یخ روسیه در حوزه دریای خزر می‌باشد. این بندر زنجیره استراتژیک مهم سیستم حمل و نقل جنوب روسیه است که به کشورهای آسیای میانه، ایران، قفقاز جنوبی و سایر کشورهای جهان متصل می‌گردد. این بندر در زمینه جابجایی محموله‌های عمومی، مایع، ساختمانی و حمل و نقل کانتینری فعالیت دارد. ناوبری در بندر ماخاچ قلعه به صورت چهارفصل انجام می‌گیرد.

بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه گذرگاه مرزی دارد. بندر فوق کشتی با طول ۱۵۰ متر و آبخور کشتی تا ۴/۵متر را می‌پذیرد. بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه شامل اسکله بار خشک و مرکز جابجایی بار با ظرفیت ۳ میلیون تن در سال، اسکله‌های مخصوص محموله عمومی، بار فله و کانتینری با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن در سال، ترمینال ریلی و کشتی رو-رو با ظرفیت ۱.۳ میلیون تن و پایانه غلات با ظرفیت ۰.۵ میلون تن در سال می‌باشد. در ۶ اسکله با طول بیش از ۹۰۰ متر می‌توان همزمان شش کشتی مورد بارگیری و تخلیه قرار گیرد.

اسکله‌های این بندر می‌توانند تانکرها با ظرفیت بارگیری ۱۳ هزار تن و آبخور کشتی ۶ متر را بپذیرند. همچنین امکان حمل ۱۰ میلیون تن بار در سال از طریق راه آهن اصلی متصل شده به این بندر فراهم شده است. بزرگترین پایانه نفتی در منطقه قفقاز شمالی به میزان ۵۴۰ هزار متر مکعب که به خط لوله اصلی نفت باکو – نووراسییسک متصل شده است، در کنار این بندر قرار دارد.

هم اکنون بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه در بین سرمایه گذاران و شرکت های حمل  ونقل بار علاقه‌مندان زیادی دارد و یکی از بازیگران کلیدی در میان بخش خصوصی حمل و نقل در حوزه دریای خزر می‌باشد. حمل نفت خزری و محموله‌های قزاقستان، ترکمنستان، ایران و سایر کشورهای حوزه خزر از طریق بندر ماخاچ قلعه از لحاظ اقتصادی با صرفه‌تر است و مدت زمان حمل بار از طریق کریدور «شمال-جنوب» را کاهش می‌دهند.

 شرکت سهامی «بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه» در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بیش از ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تن محموله بارگیری و تخلیه نموده اند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۸.۹ درصد بیشتر است. با وجود کاهش حجم حمل بار، بندر فوق در جایگاه پیشرو در میان همه بنادر روسیه حوزه دریای خزر قرار دارد. بندر تجاری دریایی ماخاچ قلعه حدود ۶۰ درصد از کل میزان گردش بار حوزه دریای خزر را به خود اختصاص داده است.