رشت – ایرنا – مردم گیلان امیدوارند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حضور استاندار بومی، پروژه احداث راه آهن رشت – بندرانزلی – آستارا به عنوان یکی از محوری‌ترین طرح های زیرساختی تاحدی برزمین مانده شتاب بیشتری یافته و روند بهره برداری آن سرعت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید که این پروژه به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو، در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این مسیر ریلی از ایستگاه رشت ۲ شاخه شد که یک شاخه‌ها با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و دیگری به شهر مرزی و بندی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد تا مهم ترین مراکز اقتصادی استان را به خطوط ریلی کشور متصل کند.

برای احداث راه آهن قزوین – رشت، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یکهزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.

موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است.

اکنون راه آهن رشت – قزوین و در ادامه مسیر رشت – انزلی  و آستارا هدفگذاری شده است که مسیر رشت – کاسپین آن شتابان پیش می رود و نه تنها برای مردم این منطقه ، بلکه از لحاظ ملی و بین المللی مهم است و حلقه مفقوده در کریدور جنوب – شمال با تکمیل آن کامل خواهد شد.

پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا، باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ( cis ) می شود.

اجرای این پروژه، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز بندرآستارا و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم می کند.

به گفته دست اندرکاران، مسیر ریلی رشت – قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از  احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین،  و رشت – آستارا یکی از اولویت های دولت پیشین بوده و به طور حتم یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم نیز محسوب می شود.

با بهره برداری از این طرح ها، استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترکیبی می تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند.

اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می کند که با این اتصال حمل بار در کریدور شمال به جنوب، از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می کند و راه نیز حدود ۲ هزار کیلومتر کوتاه می شود. بنابراین این اتفاق تحولی بزرگ در حمل و نقل ریلی کشور و حتی منطقه خواهد بود.

 راه آهن رشت- انزلی به طول ۴۱ کیلومتر در ۲ قطعه در حال اجرا است و همچنین پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه های جهش تولید در نظر گرفته شده است.

هم اینک نیز زیرسازی قطعات ۶ و هفت این محور در حال اجرا است و عملیات اتصال پیربازار به بندر کاسپین نیز آغاز شده البته اوایل سال جاری از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت پیشین اعلام شده بود قطعه ۶ با پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصد در بخش زیرسازی و قطعه هفت با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در بخش زیرسازی در حال اجرا است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی دولت قبلی ، پیشرفت فیزیکی روسازی محور ۱۳ درصد است و هفت کیلومتر از مسیر، با استفاده از ریل های تهیه شده از کارخانه ذوب آهن اصفهان ریل گذاری شد که البته این آمار مربوط به اوایل امسال بود.

اما تامین مصالح مورد نیاز این پروژه ، یکی از عمده مشکلات اجرایی این طرح عنوان شده بود و احداث این خط آهن بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب خاک نیاز دارد که از سوی سازمان برنامه و بودجه تا حدود زیادی مشکل تامین مصالح حل شده است.

انتظار مردم از صدور دستورات ویژه دولت سیزدهم

با این وجود هم اینک مسئولان ارشد استان گیلان در دولت سیزدهم مترصد رفع موانع و شتاب‌گیری پروژه اتصال راه آهن قزوین – رشت به کاسپین ، و بندرآستارا هستند و به همین دلیل مردم امیدوارند که این طرح به زودی اتمام یافته و مورد بهره بردارری قرار گیرد.

به دلیل اهمیت این طرح و سرعت بخشیدن به روند اجرایی آن، اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز روز گذشته در نخستین ایام سکانداری مدیریت استان از پروژه راه اهن رشت-کاسپین بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این طرح مهم زیرساختی استان قرار گرفت.

البته با توجه به آماری که از سوی مسئولان و پیمانکاران این طرح ارائه شد، پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعات ۶ و هفت پروژه راه آهن قزوین – رشت – کاسپین، ۷۹ درصد و در بخش روسازی، ۲۳ درصد اعلام شده است. 

با توجه به اهمیت موضوع ، ساخت و راه اندازی این پروژه ریلی ، دولت سیزدهم باید دستورات لازم و تخصیص اعتبارت ویژه ای را برای اتمام و به بهره برداری رسیدن آن قرار دهد تا نه تنها مردم گیلان و کشور، بلکه مردم کشورهای همسایه نیز از افتتاح و راه اندازی این طرح ملی سود ببرند.

از سوی دیگر طبق ادعای مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت پیشین، قرار بود که پروژه راه آهن رشت – کاسپین تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار گیرد که در این راستا، مردم انتظار دارند که این امر توسط دولت سیزدهم محقق شود و شاهد افتتاح این طرح تا پایان سال جاری باشیم.