ایسنا/گیلان فرماندار بندر مرزی آستارا، گفت: تسریع در روند بروکراسی اداری جمهوری آذربایجان در پذیرش کامیون های ترانزیتی از الزامات است.

عباس صابر در جلسه بررسی مشکلات ترافیکی کامیون های ترانزیتی که در سالن اجلاس فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: روزانه ۱۲۰ دستگاه کامیون ترانزیتی یخچال دار، محصولات کشاورزی تولید داخل را از مرز آستارا صادرات می کنند.

وی با اشاره به اینکه تسریع در روند بروکراسی اداری این کامیون ها از سوی کشور جمهوری آذربایجان ضروری است، ادامه داد:‌ در یک هفته گذشته تا امروز ۵۰۳ کامیون خارجی وارد پایانه بار و ۴۸۶ کامیون خارجی پس از بارگیری از پایانه بار آستارا خارج شد.

وی افزود: بارگیری کالا به طور منظم انجام شده و در صورت ایجاد ترافیک در شهر از خروج کامیون ها از پایانه بار جلوگیری می شود.

صابر با اشاره به اینکه هم اکنون رونق صادرات محصولات کشاورزی از مرز آستارا به طور فعال در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در سه روز گذشته ۳۳۰ گواهی قرنطینه از سوی کلینیک های گیاه پزشکی جهت صادرات این محصولات صادر شده است.

وی با اشاره به لزوم توجه و پیش‌بینی به صرفه ترین مسیر تجارت از مرز آستارا، تصریح کرد: تجارت ریلی مقرون به صرفه ترین مسیر صادرات و واردات کالا در این مرز است.

وی اضافه کرد: با پیشرفت و تکمیل پروژه راه آهن آستارا – رشت می توان آینده روشنی را برای تجار در این مرز متصور کرد.

فرماندار آستارا در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به عمق پهلوگیری ۳/۴ متری بندر آستارا، توضیح داد: قابلیت برای حضور کشتی های متناسب با تجارت کانتینری در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فراهم است.

وی افزود: رایزنی هایی را برای حضور دو کشتی بزرگ قزاقستانی در بندر آستارا انجام دادیم و با ایجاد یک فضای رقابتی با کاهش کرایه حمل و نقل کالا ها و تسریع در روند حمل و نقل کالا، متعاقباً کاهش ترافیک کامیون ها را در مرز آستارا شاهد خواهیم بود.

صابر در ادامه به فعالیت بارانداز ریلی آستارا اشاره کرد و یادآور شد: روزانه ۸ واگن صادرات محصولات کشاورزی را از این بارانداز انجام می دهند و با ایجاد صادرات واگن‌های یخچال دار در بارانداز ریلی آستارا می توان یک تجارت ترکیبی متشکل از زمینی، دریایی و ریلی را به طور فعال در مرزهای سه گانه آستارا شاهد باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی و استفاده از ظرفیت ریلی، در نشست با صادرکنندگان آستارایی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری راه آهن و صادرکنندگان و همچنین افزایش ساعات کار بارانداز ریلی می توانیم مشکل عمده این حوزه را مرتفع کنیم.

انتهای پیام